13 oktober 2011

KYCKLINGFÄRSGRATINERAD ZUCCHINI med SALLAD

Foton: Gun Nordahl
4 portioner

2 stora  eller 4 små zucchini (squash),
vatten  och salt.

FÄRS
400 g kycklingfärs( lamfärs)
1 liten gul lök
1msk olja
1tsk salt
vit- eller svartpeppar
1tsk franska örter
1tsk timjan
2 pressade vitlöksklyftor
400 g krossade tomater                                               
1 finriven potatis
1 grovriven morot


Till gratinering : 2 dl riven västerbottenost  
Tillbehör: Sallad och bröd

GÖR SÅ HÄR

1. Skär zucchinin mitt itu på längden.
Gröp ur dem som båtar och hacka zucchiniköttet i bitar, spara.
Lägg båtarna i kokande lättsaltat vatten i 10 min.
Sätt ugnen på 250 grader.

2. Fräs löken i margarin tills den mjuknat och lägg därefter i färsen och bryn under omröring.
Häll i de krossade tomaterna, den rivna moroten och potatisen.
Pressa i vitlöken och låt alltsammans koka i 15 min.
En skvätt vitt vin om du har eller lite äppelcidervinäger blir gott i röran.

Lägg zucchinihalvorna i en ugnseldfast form och fyll dem med kycklingfärsröran.
Toppa med den rivna osten och sätt in formen mitt i ugnen att gratinera ca 15-20 min
eller tills rätten fått en gyllenbrun färg.

Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar