10 februari 2011

MOROTSFRALLOR - "Att dela sin glädje"

Guns Morotsfrallor

Jag blir glad, när jag har bakat och känner doften av
av nygräddat bröd.
Glad över att ha skapat något med mina händer.
Jag njuter av en kopp chai-te och min skapelse.
Alla mina sinnen gläds.

En glädje som får mig att vilja dela den med någon.
Kanske det finns en vän i min omgivning, som skulle
uppskatta ett bröd på liknande sätt som jag.
Någon som inte har förmågan eller ork att ens
tänka på att själv baka.
Jag vet redan att den vännen finns i mitt hus.
Min tacksamhet för dessa bröd får mig att överraska
min vän, som bor ett trappa upp.
Det blir ytterligare en kopp te, men nu i sällskap
med en granne och vän.
Ytterligare en dimension av glädje, eftersom
vi delar den med varandra .   
av Gun Nordahl

Recept på Guns lactosfria morotsfrallor:

1 pkt jäst
1/2 l solhavre eller mjölk (37 grader)
50 gr mjölkfritt margarin
3tsk salt
3 msk honung
2 stora rårivna morötter
1/2 dl linfrökross
1 1/2 dl russin
ca 12 dl  mjöl

Smält margarinet i en kastrull och häll därefter
i mjölken. 37 grader
Smula jästen i en bunke och rör ut den med lite av degvätskan,
häll därefter i resten´.
Tillsätt salt, honung, linfrökross och morötter
bearbeta in mjölet lite i taget.
Låt jäsa i en 1/2 timma.
Ta upp degen på bakbordet och forma bullarna
efter eget önskemål.
Jäs bullarna under bakduk på de två plåtarna i ytterligare 1/2 timme.
Grädda dem gyllenbruna i mitten av ugnen. i 225 grader.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar